6.12.10
38,5
Det var längesen termometern visat nåt sånt. Inte underligt att jag hackade tänderna även om jag låg under New York-plädet och t o m bredvid den hetaste mannen den här sidan på Atlanten. Jag tror jag kryper tillbaks. Vi inledde dagen med att kika på gårdagens Parlamentet (var tvungna att banda in den, var båda så trötta igår kväll). Han är rolig han André. Bara G kommer hem från hundpromenaden ska vi se vad annat gott & blandat vi hittar i burken.
5.12.10
Hänt i veckan
Vi åkte till 09-området, tillbringade några dagar hos Farsan, träffade Famo, lagade goda middagar, konsumerade kopiösa mängder glögg. Ja, hade det trevligt i största allmänhet!
Men nu. Nu är jag sjuk. Näsan rinner, det kittlar i halsen, jag orkar ingenting. Få höras mera sen.
Men nu. Nu är jag sjuk. Näsan rinner, det kittlar i halsen, jag orkar ingenting. Få höras mera sen.
29.11.10
Hobo Chic


Nu när vintern har nått våra nordliga breddgrader så kommer dagens fideloo (jag ska inte sno den, jag lovar, tyckte bara det lät så roligt!) de närmaste tre månaderna att bestå av en gammal, sliten H&M-yllepolotröja cirka 2005 samt mössa, cirka 2001. Skiter fullständigt i hur det ser ut. Här ska det inte frysas!
28.11.10
Nu är det jul igen!
Hunden Hund undrade vilka är de som flyttat in i fågeldammen?!

Jag började dagen med att lyssna på en favvo ända sedan barndomen:
Lite senare blir det "Tänd ett ljus och låt det brinna..."

Trevlig första advent på er alla!

Jag började dagen med att lyssna på en favvo ända sedan barndomen:
Lite senare blir det "Tänd ett ljus och låt det brinna..."

Trevlig första advent på er alla!
27.11.10
Socialporr på hög nivå
En ny serie på MTV. Härligt att riktigt vältra sig i amerikanska high school-ungars tonårsproblem.
Ha-ka-ka-ka-kallt
Det är svinkallt här inne. Trots att gårdskarln Speedy* var & fixade till elementen (eller ja, det han gjorde var att ringa rörmokaren som i sin tur lät vänta på sig i tre dagar, plus en helg) så att de nu utstrålar en skön, nästan tropikalisk värme. Men. Det är de förbaskade fönstren som är gamla och trötta och inte orkar hålla kylan ute. Nåja, i och med den nya lagen får vi säkert på nästa möte ett glädjebudskap om alla kommande reparationer som ska göras. Och betalas. Själv. För husbolaget fonderar ingenting.
Honey, I think we should move.
*Vi kallar honom det för han är inte det. Exhibit A: Det tog fem veckor att få rätt namn på dörren.
Honey, I think we should move.
*Vi kallar honom det för han är inte det. Exhibit A: Det tog fem veckor att få rätt namn på dörren.
26.11.10
GP-tävling i konståkning
WTF, where's my Hrda lagen?! Kl 23:00? Äsch, screw this, jag ska snabbt inmundiga mina nattmackor jag var tvungen att fixa - trots att jag åt ett ordentligt lass potäter & korvstroganoff - och sen gå & lägga mig mätt och belåten med min bok. (I brist på bättre sällskap, G är på jobb, och hunden Hund får inte!!! vara i sängen.) Kuppisgatan kuittar.


25.11.10
En liten fundering
Har nu, efter ett halvårs noggrann okulärbesiktning, märkt att programmen på de svenska kanalerna alltid börjar i tid, och ibland t o m ett par minuter innan (Halv åtta). Varför, VARFÖR kan inte Finland, som alltid ska ta efter Sverige, försöka imitera det västra grannlandet med det här då?
23.11.10
Morgonstund har guld i mun?
- Gå upp
- Koka kaffe
- Skicka iväg översättningen
- Skicka iväg räkningen för den
- Kolla hur kallt det är ute
- Informera hunden Hund om att det är kallt & han riskerar att frysa rumphåren av sig
- Klä på en massa kläder (tre tröjor & två par byxor) för att inte själv frysa häcken av sig när ute med hunden
- Förbereda sig mentalt för att träffa MM, Mamma med Mannen
- Vara glad att det redan är TISDAG idag och således åter igen en dag närmare till tisdag den 30:e!!!
CHECK!
- Koka kaffe
- Skicka iväg översättningen
- Skicka iväg räkningen för den
- Kolla hur kallt det är ute
- Informera hunden Hund om att det är kallt & han riskerar att frysa rumphåren av sig
- Klä på en massa kläder (tre tröjor & två par byxor) för att inte själv frysa häcken av sig när ute med hunden
- Förbereda sig mentalt för att träffa MM, Mamma med Mannen
- Vara glad att det redan är TISDAG idag och således åter igen en dag närmare till tisdag den 30:e!!!
CHECK!
21.11.10
Time of the Season
Klockan är 15:50 och jag måste tända lyset för att överhuvudtaget se nånting här inne. Not okay.
Mammas lilla hjälpreda

20.11.10
What's wrong with this picture
(Visst var det nån på åttitalet med den låten - typ nåt glamrock???)
Jag tror jag tar det här fotot varje år. Och alltid är det lika fint, alltid fäster det min blick!
Jag tror jag tar det här fotot varje år. Och alltid är det lika fint, alltid fäster det min blick!
The man who sold the world
Eller i alla fall mitt barndomshem.

Och jag som trodde vi var bundisar för livet.

Note to self
Försök inte pilla bort hundhår ur munnen eller näsan med samma hand du just klappade hunden med.
19.11.10
Sol!!!
Tro't eller ej, här skiner solen! Härligt! Lite naturlig terapi mot vintermörkerdepression.
Det blev nån sorts vegespydäri med två ägg igår. Gott, ja, men kändes lite som lilla Vickan & Madde på Kungafamiljens år (eller vadenuheter, det där programmet man ser här i Finland på trettondagen): "Mer kött!" Så idag bär det av till butiken för att bunkra på. I'm thinking chicken?
Det blev nån sorts vegespydäri med två ägg igår. Gott, ja, men kändes lite som lilla Vickan & Madde på Kungafamiljens år (eller vadenuheter, det där programmet man ser här i Finland på trettondagen): "Mer kött!" Så idag bär det av till butiken för att bunkra på. I'm thinking chicken?
18.11.10
Tidevarv komma, tidevarv försvinna
Snart är det dags. Snart får man lyssna på dessa skivor igen! Vilket påminner mig - måste tvätta & stryka julgardinerna så jag kan julpynta tills G kommer hem. Vart har tiden tagit vägen - jag läste just i tidningen att det är elfte gången som Tarja & Ara är värdar för balen. ELFTE?! Var tvungen att räkna riktigt med båda handens fingrar, och ja, det stämmer. Visst var det 2000 hon valdes till president? Fan vad tiden går fort!
Äventyrer i skafferiet
Glögg, två sorts. Palmeras (canapee). Pepparkakor. Potatis, zucchini, lök, paprika. Gott & Blandat, Milky Way, tuggis. Vad fan ska man hitta på för middag idag? Göra som det stod på en tröja jag fick av farsan när jag var liten - Jag vill ha godis till middag idag. Först en stor mugg med rykande glögg & lite eftermiddags-tv. Najs!
17.11.10
Inte så värst svårövertalad
Jag: Tycker du om Mr. Bean?
G: Jag vet inte... Jag har bara sett kanske två avsnitt. Hur så?
Jag: Ja... Du vet... Vi är ju silverkunder på Discshop och nu har de en box med alla Mr. Bean, hela serien, tecknade serien, två filmer och hans nalle.
G: Oj, den är ju så söt! Vad ska de ha för den?
Jag: 49,95. Igår när jag kollade var det bara 13 st kvar i lagret.
G: Jamen för fan, slå till! Fort innan den tar slut! Det är väl nåt som måste finnas i varje välförsett DVD-bibliotek, eller?
Jag: Okej, då gör jag väl det!
G: Jag vet inte... Jag har bara sett kanske två avsnitt. Hur så?
Jag: Ja... Du vet... Vi är ju silverkunder på Discshop och nu har de en box med alla Mr. Bean, hela serien, tecknade serien, två filmer och hans nalle.
G: Oj, den är ju så söt! Vad ska de ha för den?
Jag: 49,95. Igår när jag kollade var det bara 13 st kvar i lagret.
G: Jamen för fan, slå till! Fort innan den tar slut! Det är väl nåt som måste finnas i varje välförsett DVD-bibliotek, eller?
Jag: Okej, då gör jag väl det!
16.11.10
Där gick dom dagarna igen. Varför går tiden alltid så himla fort när man har roligt? Vad sku man hitta på för roligt nu då att de här veckorna också skulle gå fort som fan. Hmm. Jag tror jag ska leta inspiration i lite inspelat tidsfördriv - The Cleaner, Castle, Hills, City, Roa USA... Lagom gott & blandat.
8.11.10
Stand by your man
Även den största och starkaste behöver lite stöd och uppmuntran ibland. Därför gjorde jag G sällsis till tandläkeriet och belönade honom med en stor, kall drya.
5.11.10
Äntligen hemma!
Hem ljuva hem. Egen toa och framför allt egen säng att välta sig i & sova sött. Imorgon ställer vi ingen väckarklocka, no sir!
2.11.10
Dagens fångst
Förutom min käre man fick jag hem allt detta:
Inte illa!
Vi har redan provat snögubbsmuggarna & båda sorters glögg. Blossa var betydligt bättre än Loimu, om man nu kan jämföra saffran & blåbär. Men det gjorde vi ändå.
Inte illa!
Vi har redan provat snögubbsmuggarna & båda sorters glögg. Blossa var betydligt bättre än Loimu, om man nu kan jämföra saffran & blåbär. Men det gjorde vi ändå.
1.11.10
Halvninjaträning
Höll på att släcka & stänga av & tacka för mig, och sen slog det mig: medan jag helt själviskt ägnat mig åt Tyra Banks & co, har jag glömt att banda in Halv åtta hos mig åt G. CRAP! Världens sämsta hemmafru.
Nämen vänta nu, var inte den på uppehåll? Var det den här veckan som den fortsätter, eller... (snabbtitt på Fyrans hemsida) ...Nästa vecka. Såja, ingen fara, lugn, bara lugn! Gå och lägg dig nu!
Nämen vänta nu, var inte den på uppehåll? Var det den här veckan som den fortsätter, eller... (snabbtitt på Fyrans hemsida) ...Nästa vecka. Såja, ingen fara, lugn, bara lugn! Gå och lägg dig nu!
Köpa bil i Sverige
Eller rättare sagt många bilar. Ahlgrens bilar!!! Jag ska köpa allt jag får tag på - original, saltlakris, mjölkchockladsplashade, sursockrade. Och Rosa Rattar. Jag vill ha godis till middag idag!
Spännande tider vi går till mötes
För det första kommer G hem imorgon, med ett intressant lass: årets Blossa och Loimu. Blossa har vi inte druckit på länge, särskilt inte årgångsversioner, som vi alltid missat, men också för att Alko bara har den svagare sorten, som inte värmer lika bra i vinterkylan som t ex Hehkuviini... Förra årets Loimu smakade riktigt bra, det gick allt att dricka bara man höll för näsan för jag tyckte den doftade lite väl mycket hyacint.
För det andra ska vi snart besöka det förlovade landet i väster. Hela familjen. Alla vi tre. Hade jag anlag för migrän eller munherpes skulle de två nu bryta ut för fullt. Nervös är bara förnamnet. A) Möta halvsläktingar för första gången. 2) Åka båt och tåg och gå omkring i Sthlm & Pinköping (som G kallar sin forna hemstad) med en hund som lider av grava koncentrationssvårigheter & överdriven socialitet. Det här kommer inte att sluta bra, tror jag, den pessimist jag är (fast jag hävdar med dåres envishet att jag är snarare realist). Tur att G bidrar till att förse vårt barskåp med grejer vi kan ctrl+alt+del hjärnan med efter allt bestyr.
För det andra ska vi snart besöka det förlovade landet i väster. Hela familjen. Alla vi tre. Hade jag anlag för migrän eller munherpes skulle de två nu bryta ut för fullt. Nervös är bara förnamnet. A) Möta halvsläktingar för första gången. 2) Åka båt och tåg och gå omkring i Sthlm & Pinköping (som G kallar sin forna hemstad) med en hund som lider av grava koncentrationssvårigheter & överdriven socialitet. Det här kommer inte att sluta bra, tror jag, den pessimist jag är (fast jag hävdar med dåres envishet att jag är snarare realist). Tur att G bidrar till att förse vårt barskåp med grejer vi kan ctrl+alt+del hjärnan med efter allt bestyr.
Strejk Schmejk!
Vad pratar de om att postgången skulle vara fördröjd? Idag rasslade även den sista skivan in i postlådan. Happyhappyjoyjoy! Gissa vad jag ska göra idag?!
30.10.10
Inkas provkök informerar
Dagens middag består av varma mackor. Igen. Orkade inte börja fixa ihop getostpasta, till vilken jag köpte alla grejer igår, utan experimenterade lite med getost. G har ett bra recept för varma mackor, som vi ofta brukar köra som lättmiddag (eller nåt smått till fyllesuget). Det lyder såhär: brödskiva, smör/margarin, skinka, senap, ananas, ost, svartpeppar. Snabbt & enkelt. Och dessutom gott gotti gott gott!
Dock har det blivit lite väl mycket såna mackor på sistone, så idag tänkte jag take it up a notch. Så istället blev det skinka, senap, getost, ost & svartpeppar.

The verdict is in: GOTT!!!
Dock har det blivit lite väl mycket såna mackor på sistone, så idag tänkte jag take it up a notch. Så istället blev det skinka, senap, getost, ost & svartpeppar.

The verdict is in: GOTT!!!
29.10.10
The Winner Is
Nån annan som reagerat på att Arla Ingman och Subtv valt samma bakgrundsmusik för sina reklam? Fast egentligen, LMS (och således Sub) var ju först...
När jag googlade för att hitta material för bevis fick jag träff på nån sida som gav mig cravings för saltgurka - och det ordentligt. Var tvungen att tassa till kylskåpet och skära några små skivor. Nu är det nog bäst att tassa under täcket. Natti natti!
När jag googlade för att hitta material för bevis fick jag träff på nån sida som gav mig cravings för saltgurka - och det ordentligt. Var tvungen att tassa till kylskåpet och skära några små skivor. Nu är det nog bäst att tassa under täcket. Natti natti!
28.10.10
Torstai on toivoa täynnä!
Trots post"strejken" fick jag idag två av de tre efterlängtade skivorna. Jei! Den tredje är säkert också på väg.
By its very definition, Glee is about opening yourself up to joy.
By its very definition, Glee is about opening yourself up to joy.
26.10.10
Rabiesfritt
Och det ordentligt.
För en vecka sedan utsattes hunden Hund för blodprov för första gången. Det gick bra, han var så snäll och tapper, vet inte om han ens fattade att nån var där och petade och stack honom och drog blod. Idag kom resultatet. Han har mer än nödvändigt med antikroppar för att kunna åka till Sverige - gränsen är 0,5 IU/ml, och han har 12,39 IU/ml. Nu återstår bara att boka & betala båt & tåg*.
Sweden, here we come!
edit: *Check!!!
För en vecka sedan utsattes hunden Hund för blodprov för första gången. Det gick bra, han var så snäll och tapper, vet inte om han ens fattade att nån var där och petade och stack honom och drog blod. Idag kom resultatet. Han har mer än nödvändigt med antikroppar för att kunna åka till Sverige - gränsen är 0,5 IU/ml, och han har 12,39 IU/ml. Nu återstår bara att boka & betala båt & tåg*.
Sweden, here we come!
edit: *Check!!!
24.10.10
Vilken tajming!
Jag kände några droppar när vi var ute. Lyckligtvis hade vi redan största delen av morgonpromenaden bakom oss och var på väg hem. När väl inne, hörde jag att regnet satt igång för fullt. Haha, här sitter vi, varmt och torrt, dricker kaffe ur Stinky-mugg (jag!) & inmundigar (var sin!) frukost. Vilken härlig dag att bara sitta inne & ta det lugnt.
Fiffigt.
Fint att klampa omkring med skitiga skor just när man slitit och städat och fått det rent och fint. Oh well, har bara mig själv att skylla.
Tar liksom poängen ur att tvätta de söta små tassarna på hunden Hund för att hindra honom från att sprida grus och basilusker överallt i lägenheten. Nästan.
Tar liksom poängen ur att tvätta de söta små tassarna på hunden Hund för att hindra honom från att sprida grus och basilusker överallt i lägenheten. Nästan.
23.10.10
Helgens höjdpunkter
Lördagens och söndagens lyxmiddagar:
Ja, vad ska man göra när det gapar tomt både i skåpen och på kontot?
Ja, vad ska man göra när det gapar tomt både i skåpen och på kontot?
21.10.10
Världens bästa hemmafru
Äntligen är de här! Och bara mindre än två timmar från att jag fick samtalet står de nu här hemma och väntar på G!
![]() |
| Kommer att passa G perfekt! Iaf stilmässigt - hoppas också storleken är den rätta... Men som tur är kan vi ju alltid byta ifall de sku klämma alltför mycket |
1.10.10
Dagens meny
Hälsosamma fishy pins med hemlagad pottumuusi & sås. Well, not so much potatismos som bara med gaffel söndertrampade potatisar med en klick smör & lite salt. Och såsen - gräddfil, dill, citron, saltgurka, salt, peppar. Gott!!! Eller som RR sku säga - "Yumm-o!"
23.4.10
Good Morning Wine Lovers!
Saludos från Friedens Kök & Grill! Vi har just avnjutit en mexikansk lunch bestående av margaritas... och margaritas ;-) Nejdå, några tortillas slank också ner, fyllda med kyckling, sallad & salsa, samt hemgrillade nachos med ost dippade i guacamole! Allt detta sköljdes naturligtvis med den genomgående måltidsdrycken margarita! Ute är det p*ssregn men här inne är det solsken och stämningen är tämligen hög & het!

5.4.10
Annandag påsk
Påsken har förflutit lugnt och stilla. Vi har varit hemma och fått njuta av grannarnas elgitarrep både dag och natt. Mysigt att vakna kl 1:45 när de tar toner till Guns n' roses... Not.
I övrigt har vi varit ute & tränat hunden & kikat på en ny favvoserie. Måtte de ge ut de resterande två säsongerna med nordisk textning SNART!!! Vädret har varit grått och småregnigt, på långfredan sken solen och idag med en liten stund.
Vi har ätit kinderägg & memma så att det räcker till nästa påsk. Tur att den bara är en gång om året! I morgon är det åter igen dags för två veckor till sjöss för G-mannen. Men men, han kommer hem lagom till första maj, och då ska det firas igen!
I övrigt har vi varit ute & tränat hunden & kikat på en ny favvoserie. Måtte de ge ut de resterande två säsongerna med nordisk textning SNART!!! Vädret har varit grått och småregnigt, på långfredan sken solen och idag med en liten stund.
Vi har ätit kinderägg & memma så att det räcker till nästa påsk. Tur att den bara är en gång om året! I morgon är det åter igen dags för två veckor till sjöss för G-mannen. Men men, han kommer hem lagom till första maj, och då ska det firas igen!
21.1.10
Ho ho ho,
gott nytt år på er alla! Beklagar att inte skrivit nåt på länge :(
Året har börjat bra. Vi har firat vår 3-årsbröllopsdag, jag fortsätter med min spanska och Hunden Hund pluggar också vidare hos Elina. Läget är fullständigt under kontroll, nu är det bara fre-lö-sö-må - FYRA!!! dagar kvar tills G kommer hem!!!
Året har börjat bra. Vi har firat vår 3-årsbröllopsdag, jag fortsätter med min spanska och Hunden Hund pluggar också vidare hos Elina. Läget är fullständigt under kontroll, nu är det bara fre-lö-sö-må - FYRA!!! dagar kvar tills G kommer hem!!!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




















