29.11.10

Hobo Chic

Nu när vintern har nått våra nordliga breddgrader så kommer dagens fideloo (jag ska inte sno den, jag lovar, tyckte bara det lät så roligt!) de närmaste tre månaderna att bestå av en gammal, sliten H&M-yllepolotröja cirka 2005 samt mössa, cirka 2001. Skiter fullständigt i hur det ser ut. Här ska det inte frysas!
  

28.11.10

Kvällsmys på första advent

Nu är det jul igen!

Hunden Hund undrade vilka är de som flyttat in i fågeldammen?!


Jag började dagen med att lyssna på en favvo ända sedan barndomen:


Lite senare blir det "Tänd ett ljus och låt det brinna..."


Trevlig första advent på er alla!

27.11.10

Socialporr på hög nivå

En ny serie på MTV. Härligt att riktigt vältra sig i amerikanska high school-ungars tonårsproblem.

Ha-ka-ka-ka-kallt

Det är svinkallt här inne. Trots att gårdskarln Speedy* var & fixade till elementen (eller ja, det han gjorde var att ringa rörmokaren som i sin tur lät vänta på sig i tre dagar, plus en helg) så att de nu utstrålar en skön, nästan tropikalisk värme. Men. Det är de förbaskade fönstren som är gamla och trötta och inte orkar hålla kylan ute. Nåja, i och med den nya lagen får vi säkert på nästa möte ett glädjebudskap om alla kommande reparationer som ska göras. Och betalas. Själv. För husbolaget fonderar ingenting.
Honey, I think we should move.


*Vi kallar honom det för han är inte det. Exhibit A: Det tog fem veckor att få rätt namn på dörren.

26.11.10

GP-tävling i konståkning

WTF, where's my Hrda lagen?! Kl 23:00? Äsch, screw this, jag ska snabbt inmundiga mina nattmackor jag var tvungen att fixa - trots att jag åt ett ordentligt lass potäter & korvstroganoff - och sen gå & lägga mig mätt och belåten med min bok. (I brist på bättre sällskap, G är på jobb, och hunden Hund får inte!!! vara i sängen.) Kuppisgatan kuittar.

25.11.10

Brrr!


En liten fundering

Har nu, efter ett halvårs noggrann okulärbesiktning, märkt att programmen på de svenska kanalerna alltid börjar i tid, och ibland t o m ett par minuter innan (Halv åtta). Varför, VARFÖR kan inte Finland, som alltid ska ta efter Sverige, försöka imitera det västra grannlandet med det här då?

Ska vi ta Rhodos eller Malta först?

23.11.10

Hihihi!

Det här är bland det roligaste jag sett på tv! Alltså sådär reklam-vis. Apropå det och ingenting - Fan vad jag saknar Mad Men.

Cookie Monster

Mammas snabbesök resulterade bland annat i lunch och smarriga gåvor.

Morgonstund har guld i mun?

- Gå upp
- Koka kaffe
- Skicka iväg översättningen
- Skicka iväg räkningen för den
- Kolla hur kallt det är ute
- Informera hunden Hund om att det är kallt & han riskerar att frysa rumphåren av sig
- Klä på en massa kläder (tre tröjor & två par byxor) för att inte själv frysa häcken av sig när ute med hunden
- Förbereda sig mentalt för att träffa MM, Mamma med Mannen
- Vara glad att det redan är TISDAG idag och således åter igen en dag närmare till tisdag den 30:e!!!

CHECK!

21.11.10

Time of the Season

Klockan är 15:50 och jag måste tända lyset för att överhuvudtaget se nånting här inne. Not okay.

Mammas lilla hjälpreda

Han är inte mycket för kel, men han ska alltid vara med där det händer. Här översätter vi en ledarspalt tillsammans. (Obs! Hunden piercas inte av bordsbenet, även om det verkar så!)

20.11.10

What's wrong with this picture

(Visst var det nån på åttitalet med den låten - typ nåt glamrock???)
Jag tror jag tar det här fotot varje år. Och alltid är det lika fint, alltid fäster det min blick!

Dagens middag

Funkar bra även med Aura.

The man who sold the world

Eller i alla fall mitt barndomshem.
Och jag som trodde vi var bundisar för livet.

Note to self

Försök inte pilla bort hundhår ur munnen eller näsan med samma hand du just klappade hunden med.
Idag har jag kört skiten ur hunden på morgonpromenaden! Samt tvättat, diskat och dammsugit. Och snart också strukit. Men före det en snabbrunda med hunden Hund när det fortfarande är någorlunda ljust därute.

19.11.10

Sol!!!

Tro't eller ej, här skiner solen! Härligt! Lite naturlig terapi mot vintermörkerdepression.

Det blev nån sorts vegespydäri med två ägg igår. Gott, ja, men kändes lite som lilla Vickan & Madde på Kungafamiljens år (eller vadenuheter, det där programmet man ser här i Finland på trettondagen): "Mer kött!" Så idag bär det av till butiken för att bunkra på. I'm thinking chicken?

18.11.10

Tidevarv komma, tidevarv försvinna

Snart är det dags. Snart får man lyssna på dessa skivor igen! Vilket påminner mig - måste tvätta & stryka julgardinerna så jag kan julpynta tills G kommer hem. Vart har tiden tagit vägen - jag läste just i tidningen att det är elfte gången som Tarja & Ara är värdar för balen. ELFTE?! Var tvungen att räkna riktigt med båda handens fingrar, och ja, det stämmer. Visst var det 2000 hon valdes till president? Fan vad tiden går fort!

Äventyrer i skafferiet

Glögg, två sorts. Palmeras (canapee). Pepparkakor. Potatis, zucchini, lök, paprika. Gott & Blandat, Milky Way, tuggis. Vad fan ska man hitta på för middag idag? Göra som det stod på en tröja jag fick av farsan när jag var liten - Jag vill ha godis till middag idag. Först en stor mugg med rykande glögg & lite eftermiddags-tv. Najs!

Winter Wonderland



17.11.10

Inte så värst svårövertalad

Jag: Tycker du om Mr. Bean?
G: Jag vet inte... Jag har bara sett kanske två avsnitt. Hur så?
Jag: Ja... Du vet... Vi är ju silverkunder på Discshop och nu har de en box med alla Mr. Bean, hela serien, tecknade serien, två filmer och hans nalle.
G: Oj, den är ju så söt! Vad ska de ha för den?
Jag: 49,95. Igår när jag kollade var det bara 13 st kvar i lagret.
G: Jamen för fan, slå till! Fort innan den tar slut! Det är väl nåt som måste finnas i varje välförsett DVD-bibliotek, eller?
Jag: Okej, då gör jag väl det!

16.11.10

Där gick dom dagarna igen. Varför går tiden alltid så himla fort när man har roligt? Vad sku man hitta på för roligt nu då att de här veckorna också skulle gå fort som fan. Hmm. Jag tror jag ska leta inspiration i lite inspelat tidsfördriv - The Cleaner, Castle, Hills, City, Roa USA... Lagom gott & blandat.

8.11.10

Stand by your man

Även den största och starkaste behöver lite stöd och uppmuntran ibland. Därför gjorde jag G sällsis till tandläkeriet och belönade honom med en stor, kall drya.

5.11.10

Äntligen hemma!

Hem ljuva hem. Egen toa och framför allt egen säng att välta sig i & sova sött. Imorgon ställer vi ingen väckarklocka, no sir!

2.11.10

Dagens fångst

Förutom min käre man fick jag hem allt detta:
















Inte illa!

Vi har redan provat snögubbsmuggarna & båda sorters glögg. Blossa var betydligt bättre än Loimu, om man nu kan jämföra saffran & blåbär. Men det gjorde vi ändå.

1.11.10

Halvninjaträning

Höll på att släcka & stänga av & tacka för mig, och sen slog det mig: medan jag helt själviskt ägnat mig åt Tyra Banks & co, har jag glömt att banda in Halv åtta hos mig åt G. CRAP! Världens sämsta hemmafru.

Nämen vänta nu, var inte den på uppehåll? Var det den här veckan som den fortsätter, eller... (snabbtitt på Fyrans hemsida) ...Nästa vecka. Såja, ingen fara, lugn, bara lugn! Gå och lägg dig nu!

Köpa bil i Sverige

Eller rättare sagt många bilar. Ahlgrens bilar!!! Jag ska köpa allt jag får tag på - original, saltlakris, mjölkchockladsplashade, sursockrade. Och Rosa Rattar. Jag vill ha godis till middag idag!

Yo! Wind for my bitch!


Hon var så söt. Och snäll. Och rolig! Hon borde ha vunnit.

Spännande tider vi går till mötes

För det första kommer G hem imorgon, med ett intressant lass: årets Blossa och Loimu. Blossa har vi inte druckit på länge, särskilt inte årgångsversioner, som vi alltid missat, men också för att Alko bara har den svagare sorten, som inte värmer lika bra i vinterkylan som t ex Hehkuviini... Förra årets Loimu smakade riktigt bra, det gick allt att dricka bara man höll för näsan för jag tyckte den doftade lite väl mycket hyacint.

För det andra ska vi snart besöka det förlovade landet i väster. Hela familjen. Alla vi tre. Hade jag anlag för migrän eller munherpes skulle de två nu bryta ut för fullt. Nervös är bara förnamnet. A) Möta halvsläktingar för första gången. 2) Åka båt och tåg och gå omkring i Sthlm & Pinköping (som G kallar sin forna hemstad) med en hund som lider av grava koncentrationssvårigheter & överdriven socialitet. Det här kommer inte att sluta bra, tror jag, den pessimist jag är (fast jag hävdar med dåres envishet att jag är snarare realist). Tur att G bidrar till att förse vårt barskåp med grejer vi kan ctrl+alt+del hjärnan med efter allt bestyr.

Glee!!!

Dagens musik, bland annat:


Strejk Schmejk!

Vad pratar de om att postgången skulle vara fördröjd? Idag rasslade även den sista skivan in i postlådan. Happyhappyjoyjoy! Gissa vad jag ska göra idag?!