Imorgon bitti, klockan svinottan åker jag ner till hamnen för att kliva ombord. Det blir andra jul i rad på båten. På plussidan - har inte behövt pynta här hemma, inte jaga julklappar, inte köa med halva stan på Chitymarket, inte laga mat och stå och diska efteråt. Hoppas Görans jobb tillåter oss ett besök i närastående Hjorthagskyrkan, där det firas midnattsmässa (klockan 23... whatever!). Matsedeln lät smaskig - traditionell julmat, fint kött, firre, hummer... Blir ni lite avisa nu?!
Hursomhelst:
God jul på er alla, ha det mysigt och var snälla mot varandra!
22.12.07
3.12.07
16.8.07
Färdigflyttat!
Idag är det precis tre veckor sen vi flyttade! Dvs när det stora flyttlasset gick. I och för sig var samma grabbar här i måndags och ville flytta oss igen. Ett varningens ord: låt inte en "viss aboensisk flyttfirma med 25 års erfarenhet" ta hand om er flytt. Vi är väldigt missnöjda med den korkade chefen som inte kan hålla reda på tider, datum, adresser, telefonnummer - och dessutom har grava svårigheter med addition. Grabbar däremot var det inget fel på, jätteduktiga och trevliga pojkar.
Nu har vi kommit i ordning och sakerna har genom mig hittat sina rätta platser. Göran har haft det stora nöjet att förvandla väggarna till schweitzerost! För att åstadkomma detta var vi tvungna att investera i en schlagborrmaschin hos en av våra hovleverantörer. Vi tror nog att grannarna njöt lika mycket som vi av det härliga ljudet som uppstår vid borrning i 60-talsbetong!
Vi trivs i vårt nya, fina hem. Även om vägen till centrum (=Koulu) har blivit längre spelar det ingen roll, för en del saker har faktiskt kommit närmare. Därför kommer vi nuförtiden alltid i sista minuten till söndagsmässan. Aksiomet gäller - ju närmare man har, desto senare kommer man. Så är det bara.
Förra veckan hade (schwär)farsan den stora äran att vara den andra gästen i vårt fina hem. Han kom cyklandes hit och tillbringade två nätter innan han fortsatte till Åland och vidare till Sverige. Vi hade en trevlig kväll alla tre innan Göran åkte på jobb onsdag morgon. Så småningom blir det kanske ett nytt besök så vi hinner sällskapa lite mera!
Vi hoppas ni också tagit tillvara på sommaren och njutit ordentligt!
Nu har vi kommit i ordning och sakerna har genom mig hittat sina rätta platser. Göran har haft det stora nöjet att förvandla väggarna till schweitzerost! För att åstadkomma detta var vi tvungna att investera i en schlagborrmaschin hos en av våra hovleverantörer. Vi tror nog att grannarna njöt lika mycket som vi av det härliga ljudet som uppstår vid borrning i 60-talsbetong!
Vi trivs i vårt nya, fina hem. Även om vägen till centrum (=Koulu) har blivit längre spelar det ingen roll, för en del saker har faktiskt kommit närmare. Därför kommer vi nuförtiden alltid i sista minuten till söndagsmässan. Aksiomet gäller - ju närmare man har, desto senare kommer man. Så är det bara.
Förra veckan hade (schwär)farsan den stora äran att vara den andra gästen i vårt fina hem. Han kom cyklandes hit och tillbringade två nätter innan han fortsatte till Åland och vidare till Sverige. Vi hade en trevlig kväll alla tre innan Göran åkte på jobb onsdag morgon. Så småningom blir det kanske ett nytt besök så vi hinner sällskapa lite mera!
Vi hoppas ni också tagit tillvara på sommaren och njutit ordentligt!
17.7.07
If it looks like a duck, swims like a duck...
Indeed, it looks like we are moving!
Bilen är laddad för första lasset som skall gå imorgon bitti. Vi har räknat med att köra tre-fyra lass samt åka och komplettera bohaget med en byrå, tv-bänk och balkongmöbler (= två stolar och ett litet runt bord för att kunna avnjuta dry martini på terraschen).
Återigen har vi konstaterat att vi har väldigt mycket materialer som skall flyttas. Tur att flyttgubbarna kommer och tar hand om allt det tyngsta, dvs. binge, soffa, piano, böcker... och tvättmaskin!
Det har varit en lång dag idag, och morgondagen lär inte bli kortare. Herr & Fru Peace säger tack och gonatt, väckarklockan ringer tidigt imorgon!
P.S. Titta gärna på vårt senaste inköp!
Bilen är laddad för första lasset som skall gå imorgon bitti. Vi har räknat med att köra tre-fyra lass samt åka och komplettera bohaget med en byrå, tv-bänk och balkongmöbler (= två stolar och ett litet runt bord för att kunna avnjuta dry martini på terraschen).
Återigen har vi konstaterat att vi har väldigt mycket materialer som skall flyttas. Tur att flyttgubbarna kommer och tar hand om allt det tyngsta, dvs. binge, soffa, piano, böcker... och tvättmaskin!
Det har varit en lång dag idag, och morgondagen lär inte bli kortare. Herr & Fru Peace säger tack och gonatt, väckarklockan ringer tidigt imorgon!
P.S. Titta gärna på vårt senaste inköp!
24.6.07
Midsommarsöndag
som vi ägnat åt varandra - såsom midsommaren överhuvudtaget. Vi har haft en lugn och fin midsommar här hemma i stan på tu man hand. Vi har slappnat av, lagat god mat och gjort precis det vi velat - d v s för det mesta ingenting!
För det första - maten. På midsommarafton stod det fisk på matsedeln. Laxmedaljonger, räksås, färskpotatis, grekisk sallad, vilket vi sköljde ner med var sitt glas vittvin. Ai hyvää! På midsommardagen vankades sill med nubbe (!!!), färskpotäter samt resterna av räksås, sallad och vin. Det där med nubbe är viktigt, för nu fick vi äntligen inviga våra fina glas som vi fick i bröllopspresent. (Dessutom fick vi bra ursäkt för att sjunga så att taket lyfte!)
Vi kunde verkligen luta oss tillbaka, eftersom vi fick allt viktigt uträttat i god tid före midsommaren. I onsdags fick jag min kära make hem till mig, och efter ett par timmars morgontupplur bar det iväg till banken, där vi skrev på de sista pappren och blev med lägenhet (eller stor skuld, beror på hur man ser på det). Äntligen är den vår! Vi har ett hem! Ett eget hem!
En tidig morgon blev det dagen efter också - lilla maken skulle till skinnhackaren för att täcka över lite gammal sk*t. Och fint blev det, ett sött litet lejon, Ivar fick han heta. Nu är mitt jobb att se till att han mår bra, d v s badas och smörjas två-tre gånger per dag i ca. 10 dagar. Vad fin han ska bli!
Som sagt, midsommaren har löpt lugnt och fint, och dagen är inget undantag. Inga tidiga morgnar, inga tider att passa, ingen jäkt och stress. Våran go'natt-saga har blivit Seinfeld, som jag lurat Göffe på ( - det var inte så svårt, hojtar han här bre'vé). När man väl har börjat titta, är det nästan omöjligt att sluta! Det får bli en tre-fyra avsnitt ikväll med...
Vi hoppas att Ni haft det trevligt under midsommaren, och önskar Er en god fortsättning på sommaren!
För det första - maten. På midsommarafton stod det fisk på matsedeln. Laxmedaljonger, räksås, färskpotatis, grekisk sallad, vilket vi sköljde ner med var sitt glas vittvin. Ai hyvää! På midsommardagen vankades sill med nubbe (!!!), färskpotäter samt resterna av räksås, sallad och vin. Det där med nubbe är viktigt, för nu fick vi äntligen inviga våra fina glas som vi fick i bröllopspresent. (Dessutom fick vi bra ursäkt för att sjunga så att taket lyfte!)
Vi kunde verkligen luta oss tillbaka, eftersom vi fick allt viktigt uträttat i god tid före midsommaren. I onsdags fick jag min kära make hem till mig, och efter ett par timmars morgontupplur bar det iväg till banken, där vi skrev på de sista pappren och blev med lägenhet (eller stor skuld, beror på hur man ser på det). Äntligen är den vår! Vi har ett hem! Ett eget hem!
En tidig morgon blev det dagen efter också - lilla maken skulle till skinnhackaren för att täcka över lite gammal sk*t. Och fint blev det, ett sött litet lejon, Ivar fick han heta. Nu är mitt jobb att se till att han mår bra, d v s badas och smörjas två-tre gånger per dag i ca. 10 dagar. Vad fin han ska bli!
Som sagt, midsommaren har löpt lugnt och fint, och dagen är inget undantag. Inga tidiga morgnar, inga tider att passa, ingen jäkt och stress. Våran go'natt-saga har blivit Seinfeld, som jag lurat Göffe på ( - det var inte så svårt, hojtar han här bre'vé). När man väl har börjat titta, är det nästan omöjligt att sluta! Det får bli en tre-fyra avsnitt ikväll med...
Vi hoppas att Ni haft det trevligt under midsommaren, och önskar Er en god fortsättning på sommaren!
6.5.07
Livet efter Wappen
Igår var vi och testade våra nya cyklar! Och det rullade fint - även i motvind, som vi hade största delen av våran nästan 2 mil långa cykeltur. Den lilla turen satte sina spår i våra ovana bakar, vilket vi kände idag när vi skulle kliva på och trampa iväg till kyrkan. Men bit ihop och gilla läget bara, för det var bråttom till högmässan först på finska och sen på svenska.
Efter kyrkohögtidligheter bar det iväg till vårt nya hem (!!!) där vi än så länge bara var gäster. Vi skulle nämligen mäta och väga lite, så att vi redan på förhand kan planera hur vi ska möblera - och försäkra oss om att all skrot får plats. (Det som inte ryms med får ett nytt hem på Topinoja istället!)
Från vårt blivande hem åkte vi iväg till Martinskyrkan, där det bjöds på fin musik under temat Bach eller Beatles, musik till vigsel. Den förstnämnda var bra representerad med bland annat våran utgångsmusik, preludium i C-dur, den sistnämnda däremot lyste med sin frånvaro. Dessutom lät han bli att spela mellandelen i våran ingångsmarsch, Melartins Juhlamarssi ("Rosamunda"), vilket gjorde att låten inte alls kom till sin rätt. Hmh!
Ja just det, Wappen.
Det firade vi här hemma på tu man hand. På Valborgsmässoafton var vi först ute på stan och skötte några små ärenden. Vi hade tänkt gå upp på Vårdberget - lyssna på Brahe Djäknar, ta på mig min mössa, kanske korka upp en flaska skumpa... Men efter att vi hade belönat oss för väl utförda ärenden i våran vardagsrumsförlängning med var sin Ope, och kröp upp mördarbacken för att nå hem, var vi så trötta, frusna och hungriga (dessutom blåste det så himla ha-ka-ka-ka-kallt) bestämde vi oss för att stanna hemma, laga god mat och kika, vad Yle hade att bjuda på. Och se - där var Djäknarna och sjöng in våren från Vårdberget! Vi såg och hörde allt från första parkett, och slapp trängas och frysa och få en skumpakork i huvvet.
På Första maj fann vi oss åter igen sittandes i vårt andra vardagsrum, inmundigandes en superb första maj-buffé - vilken mat! Sillen var så god att den skulle slunkit ner även utan snaps! Vi krönte måltiden med att sitta en stund på Koulun Piha, men gick snart tillbaka in för vädret var fortfarande kallt. Efter en stund gjorde påven och påvinnan oss sällskap, och vi slutade kvällen hos dem sjungandes karaoke - vilket min kära man tyckte jättemycket om! Dessutom är han oerhört duktig på att sjunga, även på finska!
Efter kyrkohögtidligheter bar det iväg till vårt nya hem (!!!) där vi än så länge bara var gäster. Vi skulle nämligen mäta och väga lite, så att vi redan på förhand kan planera hur vi ska möblera - och försäkra oss om att all skrot får plats. (Det som inte ryms med får ett nytt hem på Topinoja istället!)
Från vårt blivande hem åkte vi iväg till Martinskyrkan, där det bjöds på fin musik under temat Bach eller Beatles, musik till vigsel. Den förstnämnda var bra representerad med bland annat våran utgångsmusik, preludium i C-dur, den sistnämnda däremot lyste med sin frånvaro. Dessutom lät han bli att spela mellandelen i våran ingångsmarsch, Melartins Juhlamarssi ("Rosamunda"), vilket gjorde att låten inte alls kom till sin rätt. Hmh!
Ja just det, Wappen.
Det firade vi här hemma på tu man hand. På Valborgsmässoafton var vi först ute på stan och skötte några små ärenden. Vi hade tänkt gå upp på Vårdberget - lyssna på Brahe Djäknar, ta på mig min mössa, kanske korka upp en flaska skumpa... Men efter att vi hade belönat oss för väl utförda ärenden i våran vardagsrumsförlängning med var sin Ope, och kröp upp mördarbacken för att nå hem, var vi så trötta, frusna och hungriga (dessutom blåste det så himla ha-ka-ka-ka-kallt) bestämde vi oss för att stanna hemma, laga god mat och kika, vad Yle hade att bjuda på. Och se - där var Djäknarna och sjöng in våren från Vårdberget! Vi såg och hörde allt från första parkett, och slapp trängas och frysa och få en skumpakork i huvvet.
På Första maj fann vi oss åter igen sittandes i vårt andra vardagsrum, inmundigandes en superb första maj-buffé - vilken mat! Sillen var så god att den skulle slunkit ner även utan snaps! Vi krönte måltiden med att sitta en stund på Koulun Piha, men gick snart tillbaka in för vädret var fortfarande kallt. Efter en stund gjorde påven och påvinnan oss sällskap, och vi slutade kvällen hos dem sjungandes karaoke - vilket min kära man tyckte jättemycket om! Dessutom är han oerhört duktig på att sjunga, även på finska!
19.4.07
Mikä siellä vessassa kestää?
Vihdoinkin vastaus ikuisuuskysymykseen! Kiitos Äipälle päivän meilistä - äidiltä ne parhaat neuvot tulee! :-)
Naistenhuoneessa
Etsiessäsi vaikkapa ravintolassa vessaa löydät yleensä jonon naisia, joten hymyilet kohteliaasti ja asetut jonon jatkoksi. Vuorosi tullessa tarkistat mahdollisesti näkyvät jalkaparit vessakoppien ovien alta. Kaikki kopit ovat varattuja.
Viimein ovi avautuu, ja ryntäät sisään lähes kaataen ulos tulevan naisen. Päästessäsi sisään huomaat lukon olevan rikki. Ei haittaa, olet pidättänyt niin kauan että pelkäät kastelevasi pian housusi. Vessanpöntönsuojia tarjoava automaatti (jonkun Äidin keksimä, ei epäilystä) on kätevä mutta tyhjä. Ripustaisit käsilaukkusi ovennuppiin jos sellainen olisi, mutta koska ei ole, pyöräytät käsilaukkusi hihnan varovasti mutta nopeasti pääsi yli ja laukun roikkumaan rinnallesi (Äitisi kääntyisi haudassaan, jos laskisit sen LATTIALLE!), lasket housusi ja otat "asennon". Tässä asennossa ei-enää-niin nuoret, ylijännittyneet lihaksesi alkavat täristä.
Reitesi huutavat sinua istumaan alas, mutta koska sinulla ei todellakaan ollut aikaa pyyhkiä istuinta tai vuorata sitä paperilla, pidät "asennon". Harhauttaaksesi ajatuksesi pois tärisevistä reisistäsi kurottaudut kohti vessapaperitelinettä, jonka havaitset olevan tyhjä. Kuulet päässäsi äitisi äänen kertovan sinulle, että jos vain olisit yrittänyt pyyhkiä istuinta, olisit huomannut ajoissa puuttuvan paperin. Reitesi tärisevät kovemmin. Muistat pienen paperinpalan, johon niistit nenäsi eilen - sen, joka on yhä laukussasi. Se saa kelvata. Hapuilet sen esiin mahdollisimman varovasti. Se on suunnilleen peukalonkyntesi kokoinen.
Joku työntää koppisi oven auki, koska ovessa ei ole lukkoa. Ovi iskeytyy laukkuusi, joka yhä roikkuu kaulassasi, ja heittää sen taaksesi pöntön vesisäiliötä päin. Kiljut "VARATTU!" samalla kun yrität työntää ovea takaisin, ja samalla pudotat arvokkaan, pienen ja rypistyneen paperinpalan lattialla olevaan lätäkköön. Menetät tasapainosi ja putoat istuimelle. Istuin on märkä, tietenkin. Kömmit äkkiä ylös tietäen hyvin, että on jo liian myöhäistä. Paljas ahterisi on tehnyt tuttavuutta jokaisen kuviteltavissa olevan bakteerin ja eliön kanssa paljaalla renkaalla, koska et vuorannut sitä paperilla - jota ei tosin ollut, sen puoleen, vaikka olisit yrittänytkin.
Tämän kaiken seurauksena vessanpöntön automaattihuuhtelun tunnistin on niin hämmentynyt, että se vetää vessan. Vesi syöksyy posliiniin saaden aikaan hienon sumun vesipisaroita, jotka laskeutuvat takapuolellesi ja alkavat valua pitkin jalkojasi kohti kenkiäsi. Tarraudut tyhjään vessapaperitelineeseen jottei pöntön valtava imu veisi sinuakin mukanasi. Tässä vaiheessa luovutat. Pöntöstä roiskuva vesi ja märkä istuin ovat tehneet tehtävänsä ja olet likomärkä vyötäröstä alaspäin.
Olet nääntynyt. Yrität pyyhkiä mitä pyyhittävissä on purkkapaperilla, jonka löysit taskustasi ja livahdat kopista ulos ja lavuaareille pestäksesi kätesi. Et keksi miten automaattinen hana toimii, joten pyyhit kätesi kuivaan paperipyyhkeeseen ja kävelet ulos WC:stä ohi naisjonon. Ystävällinen lähimmäinen jonon päässä huomauttaa kantapäähäsi takertuneesta vessapaperinpalasta (missä sekin äsken oli!?). Revit paperin irti ja ojennat sen naiselle huomauttaen lämpimästi, että hän saattaa tarvita sitä piakkoin.
Ulkona odottaa rakas miehesi, joka on kauan sitten selvinnyt vessaan, hoitanut asiansa ja tullut ulos. Ärtyneenä hän tiedustelee, mikä kesti niin kauan - ja miksi ihmeessä käsilaukkusi roikkuu kaulastasi?
Tämä tarina selvittää vihdoin miehille, mikä naisilla kestää niin kauan. Se paljastaa vastauksen myös toiseen yleisesti kysyttyyn kysymykseen: Miksi naiset menevät vessaan pareittain? Kaveria tarvitaan vartioimaan ovea, pitelemään käsilaukkua ja ojentamaan paperipyyhkeitä oven alta!
Naistenhuoneessa
Etsiessäsi vaikkapa ravintolassa vessaa löydät yleensä jonon naisia, joten hymyilet kohteliaasti ja asetut jonon jatkoksi. Vuorosi tullessa tarkistat mahdollisesti näkyvät jalkaparit vessakoppien ovien alta. Kaikki kopit ovat varattuja.
Viimein ovi avautuu, ja ryntäät sisään lähes kaataen ulos tulevan naisen. Päästessäsi sisään huomaat lukon olevan rikki. Ei haittaa, olet pidättänyt niin kauan että pelkäät kastelevasi pian housusi. Vessanpöntönsuojia tarjoava automaatti (jonkun Äidin keksimä, ei epäilystä) on kätevä mutta tyhjä. Ripustaisit käsilaukkusi ovennuppiin jos sellainen olisi, mutta koska ei ole, pyöräytät käsilaukkusi hihnan varovasti mutta nopeasti pääsi yli ja laukun roikkumaan rinnallesi (Äitisi kääntyisi haudassaan, jos laskisit sen LATTIALLE!), lasket housusi ja otat "asennon". Tässä asennossa ei-enää-niin nuoret, ylijännittyneet lihaksesi alkavat täristä.
Reitesi huutavat sinua istumaan alas, mutta koska sinulla ei todellakaan ollut aikaa pyyhkiä istuinta tai vuorata sitä paperilla, pidät "asennon". Harhauttaaksesi ajatuksesi pois tärisevistä reisistäsi kurottaudut kohti vessapaperitelinettä, jonka havaitset olevan tyhjä. Kuulet päässäsi äitisi äänen kertovan sinulle, että jos vain olisit yrittänyt pyyhkiä istuinta, olisit huomannut ajoissa puuttuvan paperin. Reitesi tärisevät kovemmin. Muistat pienen paperinpalan, johon niistit nenäsi eilen - sen, joka on yhä laukussasi. Se saa kelvata. Hapuilet sen esiin mahdollisimman varovasti. Se on suunnilleen peukalonkyntesi kokoinen.
Joku työntää koppisi oven auki, koska ovessa ei ole lukkoa. Ovi iskeytyy laukkuusi, joka yhä roikkuu kaulassasi, ja heittää sen taaksesi pöntön vesisäiliötä päin. Kiljut "VARATTU!" samalla kun yrität työntää ovea takaisin, ja samalla pudotat arvokkaan, pienen ja rypistyneen paperinpalan lattialla olevaan lätäkköön. Menetät tasapainosi ja putoat istuimelle. Istuin on märkä, tietenkin. Kömmit äkkiä ylös tietäen hyvin, että on jo liian myöhäistä. Paljas ahterisi on tehnyt tuttavuutta jokaisen kuviteltavissa olevan bakteerin ja eliön kanssa paljaalla renkaalla, koska et vuorannut sitä paperilla - jota ei tosin ollut, sen puoleen, vaikka olisit yrittänytkin.
Tämän kaiken seurauksena vessanpöntön automaattihuuhtelun tunnistin on niin hämmentynyt, että se vetää vessan. Vesi syöksyy posliiniin saaden aikaan hienon sumun vesipisaroita, jotka laskeutuvat takapuolellesi ja alkavat valua pitkin jalkojasi kohti kenkiäsi. Tarraudut tyhjään vessapaperitelineeseen jottei pöntön valtava imu veisi sinuakin mukanasi. Tässä vaiheessa luovutat. Pöntöstä roiskuva vesi ja märkä istuin ovat tehneet tehtävänsä ja olet likomärkä vyötäröstä alaspäin.
Olet nääntynyt. Yrität pyyhkiä mitä pyyhittävissä on purkkapaperilla, jonka löysit taskustasi ja livahdat kopista ulos ja lavuaareille pestäksesi kätesi. Et keksi miten automaattinen hana toimii, joten pyyhit kätesi kuivaan paperipyyhkeeseen ja kävelet ulos WC:stä ohi naisjonon. Ystävällinen lähimmäinen jonon päässä huomauttaa kantapäähäsi takertuneesta vessapaperinpalasta (missä sekin äsken oli!?). Revit paperin irti ja ojennat sen naiselle huomauttaen lämpimästi, että hän saattaa tarvita sitä piakkoin.
Ulkona odottaa rakas miehesi, joka on kauan sitten selvinnyt vessaan, hoitanut asiansa ja tullut ulos. Ärtyneenä hän tiedustelee, mikä kesti niin kauan - ja miksi ihmeessä käsilaukkusi roikkuu kaulastasi?
Tämä tarina selvittää vihdoin miehille, mikä naisilla kestää niin kauan. Se paljastaa vastauksen myös toiseen yleisesti kysyttyyn kysymykseen: Miksi naiset menevät vessaan pareittain? Kaveria tarvitaan vartioimaan ovea, pitelemään käsilaukkua ja ojentamaan paperipyyhkeitä oven alta!
5.4.07
Vårvindar friska
Snarare som oktoberyra, det är bara snön som fattas. Våren har slagit full back, kalla vindar blåser och härom dan fick vi till och med lappmögel i ögat. (Hävytöntä, suoraan silmään!) Men vi ger inte upp hoppet. Det är bara bita ihop, dra mössan över öronen och gilla läget!
Våren och de andra senaste händelserna har gett upphov till andra ändringar här i livet. Efter en lång fundering satte jag mig i frissastolen och sade adjö till mina lockar. Min nya frisyr är kort och röd - och jag trivs så bra i den! När vi skrev det föregående inlägget kände vi att bloggen också behövde ett litet vårlyft och - tada, så här blev det. Fin, va?!
Ytterligare något som lyfter oss är våran tremånaders bröllopsdag som vi firar idag. Det har ryktats om att jag kommer att få fina blommor... En rapport följer senare!
Våren och de andra senaste händelserna har gett upphov till andra ändringar här i livet. Efter en lång fundering satte jag mig i frissastolen och sade adjö till mina lockar. Min nya frisyr är kort och röd - och jag trivs så bra i den! När vi skrev det föregående inlägget kände vi att bloggen också behövde ett litet vårlyft och - tada, så här blev det. Fin, va?!
Ytterligare något som lyfter oss är våran tremånaders bröllopsdag som vi firar idag. Det har ryktats om att jag kommer att få fina blommor... En rapport följer senare!
4.4.07
Högst upp: 2 r+k, 55 m2
Grattis, Nordea, ni har blivit ägare till ytterligare en lägenhet!
Två banker gav oss möjligheten att förverkliga våra drömmar (tackar för visat förtroende!) men vi tänkte att det är tillräckligt besvärligt för oss att flytta så kapitalet och affärer får ligga kvar ostörda. Flyttlasset kommer att gå nu under sommaren, så alla ni våra stora starka kompisar - börja träna bicepsen och ha mobilen på, man vet aldrig när vi börjar ragga flyttgänget!
Allting har löpt på sedan bostadsvisningen i söndags - på tre dygn har vi fixat oss ett nytt hem och bostadslån. Allting är klappat och klart, vi ska skriva på på tisdag. Men det har krävt sin man och kvinna, att lägga bud, förhandla dem, diskutera lånetider, räntor och amortering - för att inte tala om att vänta på beslutet. Fastighetshandel är en hård bransch... Men till all lycka har vi båda erfarenhet av shipping som inte heller är så lätt!
Två banker gav oss möjligheten att förverkliga våra drömmar (tackar för visat förtroende!) men vi tänkte att det är tillräckligt besvärligt för oss att flytta så kapitalet och affärer får ligga kvar ostörda. Flyttlasset kommer att gå nu under sommaren, så alla ni våra stora starka kompisar - börja träna bicepsen och ha mobilen på, man vet aldrig när vi börjar ragga flyttgänget!
Allting har löpt på sedan bostadsvisningen i söndags - på tre dygn har vi fixat oss ett nytt hem och bostadslån. Allting är klappat och klart, vi ska skriva på på tisdag. Men det har krävt sin man och kvinna, att lägga bud, förhandla dem, diskutera lånetider, räntor och amortering - för att inte tala om att vänta på beslutet. Fastighetshandel är en hård bransch... Men till all lycka har vi båda erfarenhet av shipping som inte heller är så lätt!
2.4.07
Tårta på tårta,
fest på fest! Inte bara "2 months, 4 weeks from wedding", utan idag är det vår ettåriga förlovningsdag. Inte heller nog med det, förra veckan firade vi "Göffe ett år i Finland". På torsdag är det tre månaders bröllopsdag. Tänk vad tiden går!
Igår var det inte bara "april april din dumma sill" utan en verklig händelse - terasschöppning på Koulu. Idag var det vårens första ute-glass, iso Salmiakki-lakritsi och iso Supertiikeri, i den af solen upplysta och uppwärmda Kuppisparken.
Nu vet vi, och ni också, att våren är här och sommaren i antågande! Härligt!
Igår var det inte bara "april april din dumma sill" utan en verklig händelse - terasschöppning på Koulu. Idag var det vårens första ute-glass, iso Salmiakki-lakritsi och iso Supertiikeri, i den af solen upplysta och uppwärmda Kuppisparken.
Nu vet vi, och ni också, att våren är här och sommaren i antågande! Härligt!
31.3.07
Familjen Frieds fina fredag
var det igår. (Eller något åt det hållet! Vi hade tänkt färdigt något väldigt fint vi skulle rista in här, men, here today, gone tomorrow... Oh well!) Vi bakade bulle ( = Göffe bakade och jag stöttade med glada tillrop) och fick äntligen upp en gardin i köket, som förhoppningsvis dämpar värmen så att vi överlever den tiden vi har kvar här.
Sätt inte kaffet i halsen nu! Det är nämligen så att vi håller på att leta efter någon annanstans att bo, någonting trivsamt (lägenhet, radhus, hyra, äga, Cher, shit), fräscht och fint med bra förbindelser.
Idag har vi brottats med tvättmaskinen, som Göffe så fint (med mina glada tillrop) fixade i ordning på förra ledigheten. Nu tyckte maskinjäveln inte längre det var roligt, utan bestämde sig för att dansa lite pogo i takt med centrifugeringen. Och så fick vi ila och lugna ner stackars maskinen. Nu återstår den roligaste biten - hänga upp skiten.
Skriva färdigt hänga tvätt - Göffe vill ha glass! Okej, får väl bli som han vill! Ha det bra!
Sätt inte kaffet i halsen nu! Det är nämligen så att vi håller på att leta efter någon annanstans att bo, någonting trivsamt (lägenhet, radhus, hyra, äga, Cher, shit), fräscht och fint med bra förbindelser.
Idag har vi brottats med tvättmaskinen, som Göffe så fint (med mina glada tillrop) fixade i ordning på förra ledigheten. Nu tyckte maskinjäveln inte längre det var roligt, utan bestämde sig för att dansa lite pogo i takt med centrifugeringen. Och så fick vi ila och lugna ner stackars maskinen. Nu återstår den roligaste biten - hänga upp skiten.
Skriva färdigt hänga tvätt - Göffe vill ha glass! Okej, får väl bli som han vill! Ha det bra!
14.3.07
25.2.07
Till Rolf!
Vi hoppas att Du kryar på Dig och att allting ordnar sig till det bästa!
Mången varm hälsning från Inka & Göran
Mången varm hälsning från Inka & Göran
29.1.07
Kuulumisia
Tjenare pitkästä aikaa!
Mitäs teille kuuluu?
Meille ei kurjuutta kummempaa. Ei vaan, on vähän tylsää kun Göran on töissä. Miten työ-kaksviikkonen tuntuu aina niin kovin paljon pidemmältä kuin kahden viikon vapaa? Oikeastaan se onkin lyhyempi, jos laskee, että ensimmäinen kokonaan vapaa päivä on torstai ja viimeinen tiistai. No, ylihuomenna kuitenkin koittaa kotiinpaluu, ja päästään vihdoin muun muassa kiitoskorttien kimppuun. Faija vähän puheli, että viikonloppuna olis jotain pienten juhlien näköstä. Herr & Fru Nygifta meet the kompisar. Jeejee! Sitä odotellessa... ;-)
Mitäs teille kuuluu?
Meille ei kurjuutta kummempaa. Ei vaan, on vähän tylsää kun Göran on töissä. Miten työ-kaksviikkonen tuntuu aina niin kovin paljon pidemmältä kuin kahden viikon vapaa? Oikeastaan se onkin lyhyempi, jos laskee, että ensimmäinen kokonaan vapaa päivä on torstai ja viimeinen tiistai. No, ylihuomenna kuitenkin koittaa kotiinpaluu, ja päästään vihdoin muun muassa kiitoskorttien kimppuun. Faija vähän puheli, että viikonloppuna olis jotain pienten juhlien näköstä. Herr & Fru Nygifta meet the kompisar. Jeejee! Sitä odotellessa... ;-)
11.1.07
Namnbyte
Som ni ser, har bloggen bytt namn. Som ni vet, har också jag bytt namn! Jag ligger i hård träning och har fått skriva mitt nya namn redan två gånger. Ännu fattas dock alla officiella handlingar, såsom pass, körkort, FPA-kort, på mitt nya namn. Men det är på gång, även om det kostar både tid och pengar. Att gifta sig är en hård bransch. Vad män har det bra, Göran behöver inte göra nånting, bara hänga med med plånboken!
Än en gång vill vi tacka alla som uppmärksammade oss på våran stora dag - STORT TACK för att ni deltog i våran glädjefest! Hoppas ni återhämtat er redan... ;-)
Än en gång vill vi tacka alla som uppmärksammade oss på våran stora dag - STORT TACK för att ni deltog i våran glädjefest! Hoppas ni återhämtat er redan... ;-)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

