31.12.11

Bokslut över året som gick

Här sitter vi med Bernard Massard i kristallglasen och blickar nostalgiskt tillbaka på det gångna året. Är ni redo?!


Januari
Famo fyllde år. Göffe blev frälst på surdegsbröd. Morfar blev sjuk men repade sig som väl var. Kulturhuvudstadsåret inleddes, och jag passade på att fota lite äkta kultur:



Februari
Mormor fyllde år. Faster Hanna likaså. Allt gick lugnt och stilla i köldens tecken. Det fanns en i hushållet som gillade den bitiga vintern - den hårige hedningen!




Mars
Mamma fyllde år. Cosmo skulle delta i en Nina Ottosson-tävling men jag skickade aldrig in några bilder. Jag fick min nya fina tatuering. Ikea fick förmånen att leverera en vit lädersoffa till Friedens salong - dessutom till ett bra pris. Cosmo har halva soffan och vi får dela på andra halvan. 





April
Vi började redan ladda för vår och sommar trots det något gråa vårvädret. Vi trotsade vädret och inledde en konditionskur i form av joggingrundor.



Maj
Morfar fyllde år. Min kusin Caj avled. Vitsipporna var i full blomning så vi åstadkom ett fint mrosdagskort till Morsan. 



Juni
I juni kom högtrycket och värmeböljan. Göffe pajade knäet och fick sluta springa. Vi besökte Kervo och hade även tid att ta en tur till huvudstaden för att åka några fina attraktioner på Borgbacken med fribiljetterna från gångna somrars slit. Vi firade midsommar i stan som vi brukar. 






Juli
Cosmo fyllde tre år! Jag fortsatte att springa och fick ont i foten, och fick investera i ett par nya dojor. Störtsköna! Jag fotade lite kultur i Kuppisparken, elskåpet hade fått en ny skrud.





Augusti
I fågeldammen fick Familjen Gås tillökning! Jag fyllde år, Göffes nya tatuering blev färdig och pappa hade vägarna förbi på cykel så han hann lagom till festligheterna. 




 




September
Göffe och Farsan fyllde år. Tyksen fick oväntat besök av Den röde hanen. Jag fick veta att jag är långsynt och har lite brytningsfel vilket resulterade i två par glasögon hos Nissen. För att ytterligare ändra mitt utseende fixade jag ny såväl frilla som hårfärg. Också naturen ändrade färg. 


 






Oktober
Månadens höjdpunkt: Smirre-räv låg i gräset och myste i solskenet!




November
Vi trodde att vintern skulle komma. Pyttsan heller. Dock dekorerades fågeldammen till och med före första advent och konstisbanan gjordes i ordning.







December
Vi besökte Kervo i jultomteärenden. Vi hade hyrt bil och åkte dit och tillbaka i full snöstorm. Snön låg kvar bara några dagar. Vi besökte Mormor på sjukhuset, Morfar var också där. Knappt en vecka därefter somnade hon in lugnt och stilla. Vi firade jul som vi brukar - julfrid, glögg på Mami och Kalle Anka. Därefter massvis med god mat! 




Nu är det nyårsafton och smällandet i full gång. Snart ska vi avnjuta vår traditionella nyårsmeny - avocado med flodkräftsröra, gravlax med sås samt laxmedaljonger - och därefter en gammal klassiker, Grevinnan och betjänten. 


Från oss alla till er alla - Ett Gott Nytt År!!!

20.12.11

Den här bloggposten innehåller nötkräm




Det pågår en tyst katastrof. En katastrof som varje dag dödar 21 000 barn under fem års ålder. De flesta barnen dör av näringsbrist, diarré eller andra sjukdomar. De dör av orsaker som med enkla medel skulle kunna förebyggas. Det som saknas är vaccin, medicin, rent vatten och näringsriktig mat. Saker som UNICEF kan leverera. Saker som vi tillsammans kan leverera.

Foto:UNICEF

Den här bloggposten är mitt sätt bidra. För i och med att jag publicerar den här bloggposten blir inte bara fler uppmärksammade på den tysta katastrofen utan dessutom innebär det att re:member skänker sex påsar av den nötkräm som UNICEF använder vid behandling av undernärda barn. Tre påsar nötkräm om dagen är allt som krävs för att ett barn som lider av undernäring ska kunna överleva.

UNICEF/Pelle Bergström

Har du också en blogg och vill göra något viktigt i jul? Hämta bloggmaterial här! Tillsammans räddar vi barns liv.


Ps. Vill du köpa fältprodukterna som räddar barns liv, besök UNICEFs gåvoshop. Du kan välja ett snyggt gåvobevis designat av bland annat Tove Styrke eller Elsa Billgren att ge bort i julklapp.
Copyright © Dan Lepp

19.12.11

Jajamän!

Sonera har fått tummen ur så nu är vi uppkopplade igen. Inte tog det mer än en vecka, hmm... Dock ska jag få kompensation i form av avdrag på 10€ på nästa räkning. Allt är det till, som Famo brukar säga. Idag fick jag ett riktigt glädjebudskap - G kommer hem onsdag kväll!!! istället för torsdag morgon! Visst är det härligt <3 Det lär vara den enda julklapp Silja bjuder på. Man får vara glad för det lilla ;) Jag förberedde redan idag och var och handlade lite smarriga saker till julbordet - sill, gravlax med sås, jultortor (eller deg som jag ska baka till tortor)... Plus lite belöningsgodis till Hunden Hund som ju är så snäll så snäll... Och lydig ;)
Kuppisgatan kuittar!

Till Mummi!


Bred dina vida vingar,
o Jesus, över mig,
och låt mig stilla vila
i ve och väl hos dig.
Bliv du min ro, min starkhet,
min visdom och mitt råd,
och låt mig alla dagar
få leva av din nåd.

Förlåt mig alla synder
och två mig i ditt blod.
Giv mig ett heligt sinne,
en vilja ny och god.
Tag i din vård och hägnad
oss alla, stora, små,
och låt i frid oss åter
till nattens vila gå.

21.11.11

Finns det bättre sätt att starta dagen?

Kan man annat än le när man ser detta vid frukostbordet?!

18.11.11

Business as usual

Tjena tjena!

Det var väl ett tag sen... Det brukar vara så att när Göran är hemma så har vi så mycket annat att pyssla med än att sitta vid datorn & slösurfa (eller uppdatera blogg för den delen). Nu är vi på tumis med Cosmo och jag tänkte skriva några rader. Inte för att det har hänt nåt, allting flyter på som vanligt. Det är så kallt och mörkt, framför allt mörkt, att det drar ner på humöret. Dock ej hos Hunden Hund, han tuffar på precis som alltid. Dessutom har han haft fullt upp de senaste veckorna, det verkar som om det är några löpiga tikar här i hoodsen, han är precis galen när han går i parken! Men annars är det bra, vi är pigga & glada & längtar efter nästa veckas tisdag - då är flocken samlad igen!

27.10.11

Ett litet tips

från Friedens Konsult-, åsikts- och översättningsbyrå:

Om ni åker båt med bil - var snälla mot de små matroserna som vinkar in er på bildäck. Annars kan det hända att ni får en otrevlig överraskning i form av trailerfett i handtaget - eller nåt annat smått och gott. Just sayin' !

26.10.11

REDNECK HOME SECURITY SYSTEM

1. Buy a pair of size 14-16 work boots.
2. Put them on front porch with a copy of Guns & Ammo.
3. Put some giant dog dishes next to boots & magazines.
4. Leave a note on your door: "Bubba: Me & Bertha went for more ammo & beer. Back soon. Don't mess with the pit bulls; they messed the mailman up bad this morning. I don't think Killer took part; hard to tell from all the blood. I locked all four of 'em in the house. Better wait outside. Be right back. ~Cooter"


Hittade den här. Garvade läppen av mig!

25.10.11

Vår idol

Eller ja, idol och idol, men vi tycker väldigt mycket om hennes böcker.

Det trista med den nya boken är att man får vänta vad känns som en evighet för den följande boken. Nån dag när jag är lite piggare ska jag berätta historien om hur vi hittade till dessa underbara böcker!

Om det var någon som missade...

...så här finns den!

Det är vår hovskinnhackare, Jussi på Joker Tattoo, som gör jobbet.

8.8.11

Kulturhuvudstad

 Cosmo visar vad han tycker om kultur & Colourscape!



 Street Art på Tavastgatan.

Elskåpet fick en ny skrud till kulturåret.
"Ja, det var ju vackert och inte kan ungjävlarna stava heller." -Görans kommentar...

Så såg den ut förut. Bedöm själv, vilket var finare.

12.5.11

Fredag den 13:e, yaiks...
Hoppas allting går bra ändå - att tågen går som de ska, att det inte regnar alltför mycket, att jag inte får total black out och gör bort mig fullständigt. Vad det handlar om ska jag berätta sen. Om det blir nåt att berätta... Äh, klart det blir, klart allt går bra, varför skulle det inte det?!

5.3.11

Blommig falukorv?

Om ni (också!) saknar idéer till lunch/middag idag. Eller i morgon. Eller i övermorgon...