25.11.08

En liten teaser!


Mossa mossa på er alla mänskobarn, det är lilla Cosmo i vinterskrud! En mera utförlig uppdatering kommer när min mänskomamma och -pappa får tummen ur *** ;-) Må så grankott så länge!

26.9.08

Tillfällig ensamförsörjare

Tja! Här sitter jag ensam... Eller ja, inte helt ensam - jag har ju vofsingen som sover sin skönhetssömn och samlar jävlaskrafter för senare ;-) Nu är det tre veckor sen han kom. Dels har det lättat lite, dels är det minst lika svårt: han är ju så social och vill hälsa på allt och alla. Dessutom åker allt han hittar på marken in i lilla rosentruten, och så får jag gräva i hans vassa käft och försöka få bort fimpar, tuggummi, allt möjligt skräp, till och med små (och ibland lite större) stenar. Så härmed vill jag be er, kära älskade vänner, bekanta, släktingar och slumpmässiga surfare - KASTA EJ SKRÄP I NATUREN!!! Det är inte bara vidrigt utan kan också vara livsfarligt för de små liven - såväl djur- som människobarn. Vi tackar! Förövrigt önskar vi trevlig helg, må så grankott allihopa!

12.9.08

Födelsedagsbarnet

Idag fyller våran lilla gosse två månader! Dessutom firar vi att han nu varit hos oss en hel vecka! Det var förra fredagen han anlände till vårt hem och började berika vårt liv. Vi har så småningom kommit in i rutinerna - det är sova, busa och utepromenader i den friska höstluften som gäller. Och lite äta ibland också. Den största delen av tiden går nog åt att sova för att han ska växa sig stor och stark, och det är på god väg; förra veckan vägde han 4,6 kg och idag är han ett helt kilo tyngre, våran stora, fina gossepojk. Det råder ingen tvekan - vi har fått världens finaste, duktigaste, sötaste, goaste hund!

30.8.08

Lördagspyssel



Idag åkte jag och hälsade på valparna igen. Jag fick göra det själv eftersom G är på jobb. Den första valpen skulle hämtas idag så jag passade på att hälsa på alla åtta (!!!) en sista gång när de ännu alla var tillsammans. Vilka små gullepluttar! Det verkade som om de hade vuxit sen vi sist var där, torsdag förra veckan. Våran lilla snuttesnutt var så söt när han skuttade omkring, gömde sig och apporterade saker, vissna löv och tallkottar. Tänderna var fortfarande sylvassa, så det var att akta fötterna och fingrarna! Om en knapp vecka ska vi få hem honom - det är väldigt spännis, t o m lite smånervöst! Och han är redan anmäld till valpkurs som han ska börja gå när han är tre månader gammal. Den lilla gullegossen!

24.8.08

Nytt liv i familjen!

Nu har vi slagit till. Inte varandra, utan bestämt oss för att ha hund!!! Vi har funderat och diskuterat i drygt ett år, och äntligen kommit fram till att vi två ska bli tre. Rasen var klar redan från början - även om vi inte visste vad den hette. Efter lite forskande på nätet hittade vi rasens finska föreningssidor och ju mer vi läste om den desto mer förtjusta blev vi i den. Förra söndagen tog vi en tur till en uppfödare här i krokarna och tittade på de små liven. De hade ännu en hane ledig, en riktig busunge, och det var kärlek vid första ögonkastet! Vi funderade till måndagen, även om det var klart att vi skulle bara ha honom, men jag envisades med att sova på saken. Måndag eftermiddag meddelade vi uppfödaren att vi tar honom gärna. I torsdags var vi och träffade våran hund igen - och han var ännu sötare, om det nu är möjligt! Om en och en halv vecka ska vi hämta honom till hans nya hem. Vi har redan förberett en hel del med sovkorg, koppel och leksaker. Nämnas bör att min kära, pyssliga make fixade kopplet alldeles själv! Så hunden får se (och bita i) ett riktigt sjömansarbete med bensling och allt! Ska bli spännande att få hit honom, den lilla ulltussen! Han är så välkommen och kommer att vara så älskad! Vi ska skämma bort honom ordentligt ;-) Ni kommer att få små rapporter vartefter, kanske till och med med bild. Och vi ska självklart meddela när han är redo att ta emot gäster så ni får se honom i verklighet!

11.8.08

Kändisar

Nu har vi fått besked att vi ska vara med i det nyaste numret av Hennes. Hopp hopp, gå och köp, läs och njut!

11.7.08

Ny adress för hemsida!

Nu när den 5:e januari (2007!) har gått för länge sen var det äntligen dags att ändra adress för hemsidan. Inte för att det skulle vara nåt nytt på den, men kanske nån dag kommer det lite NY-bilder... Den nya adressen kan ni få genom att ringa, sms:a eller mejla mig. Var, förresten, en jävlans pärs att få Sånäras FTP nerladdad på den nya datorn. Förstår mycket väl varför folk inte vill byta till Vista än... Hursomhaver, hoppas ni har det bra och njuter av sommaren! Harebra!

9.7.08

Long time, no sea

Hejsan hoppsan! Det har dröjt ett ögonblick sedan senaste inlägget, jag försöker dock skriva lite oftare än en gång i månaden.
Vi gjorde massor nu sist när Göffe var hemma, till exempel hade vi en jättefin dag när Götheborg besökte Åbo och vi besökte henne. Lite marinkänsla också på fritiden för Göran! Plus att jag fick smida, dvs banka en het järnpinne med stor hammare, pinnen skulle bli en stor spik för diverse ändamål ombord. Solen var stark, och även om jag trodde ha skaffat mig en ordentlig grund genom att ligga i parken bredvid, brände jag mig i nacken och axlarna. Oh well, nu är det redan vackert brunt! Jag köpte en blå soic-kepa, och vi förhandlade en fin t-shirt åt Göran - vi hade inte tillräckligt med pengar, men till all lycka hade G några svenska slantar i plånboken, så jag övertalade honom att slå till! Och den är jättesnygg och passar honom jättebra!
Dessutom kan jag meddela att jag nått en etapp på vägen, nämligen blivit kandidat i humanistiska vetenskaper, check it out! Jag fick mitt betyg strax efter midsommarn, och vi har firat det med skumpa och finmiddag här hemma. Det blir väl snäppet festligare sen när jag äntligen blir magister... Vi får väl vänta och se!

5.6.08

Tråkig torsdag

Göran är på jobb, det är bara skit på tv och jag har en sista uppsats att skriva. Skrivit har jag gjort så att jag fått ihop 11 sidor (kravet var 8-10), men det fattas ännu en hel del viktiga saker och sen ska det disponeras och putsas och finslipas. Försöker få den färdig till imorgon så jag kan lämna in den och bli godkänd också nån gång. Då är jag ett steg närmare mitt mål!

Så värst illa ligger det dock inte till, G ska komma hem på en liten "permission" nu på lördag. På schemat står en konsert och en film, båda väldigt mycket efterlängtade! Dessutom längtar vi tillbaka till det Stora Äpplet - vilken semester, vilken stad! Nu snackar vi extatiska upplevelser på hög nivå! Eller vad sägs - här står vi utanför Förenta Nationernas högkvarter, njuter av livet och solen och varandra...!
WE ♥ NY!!!

16.4.08

Vilken övis!

Igår kom jag hem. Ja, ni läste rätt, igår, på tisdagen. Det var en övis (=överraskning) för mig också. Tack vare min nya chef fick jag möjlighet att byta båt i Mariehamn och komma hem till Åbo på tisdag kväll istället för onsdag morgon. Det blev en ordentlig övis för min kära hustru också - jag lyckades hålla mig och inte berätta, utan ringde när jag stod utanför dörren: "Älskling, nu kan jag inte hålla mig längre, du får se din övis om du öppnar dörren!"

Det passade väldigt bra att få komma hem lite tidigare - och hustrun hade inget emot det heller! Hon var så glad att få hem sin man ett halvt dygn tidigare än vanligt. En natt mer tillsammans!

26.2.08

I MORGON

kommer G-mannen hem!!! Tyvärr har jag inte varit så effektiv som jag hade planerat, den första veckan var ju ganska deppis- och ångestfylld. De båda uppsatserna är dock på bra väg. Och till all lycka är professorerna hjälpsamma. Det ligger ju i deras intresse också att äntligen få ut mig! Det ska bli en hektisk vår, sittfläsket sätts verkligen på test. Men belöningen kommer strax efter - utöver att äntligen bli magister. Nyfis? Det är jag också! Få se vad G hittar på...! För att inte tala om kära släkten - vihje vihje ;-)

Men men, back to work, är inte så värst trött så tänkte sitta och skriva en stund till. Då kan jag med gott samvete bara ligga och gosa med G imorgon. Äntligen!!! Undra inte om ni inte får tag på mig!

12.2.08

Tråkig tisdag

Göran åkte på jobb idag. Suck. Att han jobbar som han gör har sina för- och nackdelar. Och nu får jag uppleva de sistnämnda. Hoppas att de här två veckorna går fort!!! Annars är det inte så mycket på gång just nu, jag försöker gå de sista kurserna och plita ihop min lilla uppsats. När Göran kommer hem ska vi åka till Kervo för att fira mammas födelsedag!

5.2.08

Kolla vad vi har gjort!

Undrade ni kanske varför vi hade så bråttom i söndags? Här får ni ett litet smakprov på vad som komma skall!